bassetberner

Alla inlägg under mars 2011

Av bassetberner - 16 mars 2011 17:22

Dagarna går i en ryslig fart men man hinner med en hel del också nu när det är ljust längre.

Pluppen växer och gror, fick 12-veckors vaccinet igår och har börjat på valpkurs. Han visar stor talang, i alla fall i grenen "äta korv". Hur mycket han förstår egentligen återstår att se!


Idag passade jag på att bada Grubbel på jobbet eftersom vi hade en lugn dag. Jäklar vad päls den hunden har! Först blir han knappt blöt och sen får man knappt ur schampot. Det bästa är att han älskar fönen!

 

Pappa Polis sitter och spanar. Inte helt torr och inte genomkammad. Det blir kvällens uppgift!


    Vissa hundar får en särskild plats i hjärtat och Grubbel, han har verkligen en sån!


Sen har vi ju den lille charmören. Det gick absolut inte att fota honom själv. Så det blev en fånigt kort, men han är ju gullig ändå!

  Bernerbergets Espléndido

Av bassetberner - 13 mars 2011 19:03

Som vanligt tar ju allt mycket längre tid på morgonen än vad man räknat med. Skulle hämta Malin och Bertha 06:30 men det var vad klockan visade när jag åkte hemifrån...


Nå väl, vi kom i god tid fram till Ryttargården där det redan var fullt med folk. Ledig plats bredvid Stina och Kaj, perfekt.


Trubbel var an,äld i juniorklass så han skulle in bland de första. Kan säga att hjärtat slog en och annan frivolt för jag hade ingen aning om hur han skulle bete sig. Jag har ju inte ställt honom sen Visby i somras. Och inte har jag tränat heller.

Men mattes kille skötte sig så bra, man kan tro att han har smygtränat själv!


Det var 20 anmälda juniorer och åtta stycken fick excellent. Och fråga nu inte mig om de nya reglerna för jag har ingen aning. Inte mer än att man vill ha excellent för då får man vara med i konkurrensen.

Och giraffen (som jag lovat att inte kalla honom längre) slog till med ett excellent! Tjohoo! Och han var långt ifrån minst...  I konkurrensen blev vi avtackade men det gör ingenting för jag är så nöjd med både hans beteende och kvalitetspriset!


Och inte nog med Trubbels excellent, hans halvsyster Björnligans Elvy Valentine knep också ett excellent med jättefin kritik! Grattis Nettan och Mia! Grubbel kan vara stolt över sina barn!
Och Pluppens pappa Bosse då? Vad gör han? Jo, han slår till med klassvinst, CK och sedemera tvåa bästa hane med cert! Stort grattis Stina och Kaj!!!


Och du Stina, vad sa jag innan ni gick in?  =)


Jag fick äran att hjälpa Madde på Michikos kennel med en av hennes uppfödda hanar. Nu blev det "bara" Very good, men en fin kritik. Även i uppfödargruppen fick jag hjälpa till, så roligt när man kan hjälpa varandra. Grattis Madde till fina resultat.


Efter utställningen var det dags för årsmöte som var snabbt avklarat utan skandaler. Klubben fick sin första kvinnliga ordförande, skoj.


Som vanligt går dagen alldeles för fort och man hinner inte prata med alla man vill.

Grattis till alla, ingen nämnd ingen glömd!


Och bilder, nej, inte idag. Får jaga tag i en fotograf först...

Av bassetberner - 11 mars 2011 20:52

I morgon är det dags för rasspecial i Sala.

Jag har bara Trubbel anmäld, och det känns så skönt. Räcker gott och väl att bara ha en päls att göra i ordning.

Linda hjälpte mig att bada och påbörja föningen, så skönt. Så nu ikväll har jag kammat igenom honom så nu är vi i stort sett klara.

Men jävlar vad päls det lossnade! Jag som inte trodde han skulle tappa så mycket... Men men, han har ju massa kvar. Sin fars son ni vet!

Återkommer med resultat i morgon. Om vi nu får nåt. Jag har ingen aning om hur han kommer sköta sig, har ju inte ställt honom sedan Gotland i somras....

Av bassetberner - 8 mars 2011 20:33

Ibland får man ett sånt där besked som gör att man slutar andas för ett par sekunder.

Igår var en dag då ett sånt besked kom.


Nita och Prismas uppfödare, Elisabeth Hultskog, har lämnat oss.

Hon hade sin första kull berner 1973, Brunnstorps A-kull. Då var jag inte ens född.

Det var en ren slump att jag köpte Prisma och aldrig hade jag gissat att jag på köpet skulle få en ny vän. Men det fick jag och ytterligare en valp hämtades i Moheda, Nita.

Under åren som gått har jag kunnat fråga om råd, och under Nitas första valpning var Elisabeth till ovärderlig hjälp.


Det är med stor sorg jag inser att jag inte kan ringa och bara snacka lite skit eller be om ett råd eller två.


Mina tankar går naturligvis till Elisabeths familj och hennes närmaste.

Skapa flashcards