bassetberner

Alla inlägg under april 2011

Av bassetberner - 19 april 2011 07:29

I söndags åkte jag och Trubbel till Rocklunda för att ställa ut för domaren Yvonne Cannon från Irland. Det visade sig vara en ganska hård domare som inte gödslade med excellent, i alla fall inte bland hanarna.

Trubbel fick en fin kritik även om jag inte håller med om allt. Det roliga är att det hon tyckte var bra, önskar jag bättre. Och tvärtom. Men domaren dömer och Very good är inte kattskit, och well presented and handled gör ju att man blir lite gladare.

Allt som allt var det en trevlig dag och jag fick äran att visa en liten bassettjej. Hon visade framtassarna och knep en 2 btkl med r-cert. Grattis uppfödare Kicki och ägarna till Magdaforsens Four Roses.


Efter utställningen tog Madde lite bilder på Trubbel. Tack för det! Senaste ståbilden togs på Gotland då han precis fyllt 9 månader. Nu är han något äldre och något större. Stor tyckte han att han blev förra veckan då han fick para sin första tik, Clangulas Odette. Så förhoppningsvis väntas det nu valpar på Grönbergas kennel i juni!

     

Fina bilder tagna av Madeleine Lundh!


Nita och Bosse valpar blir 4 månader idag. Grattis Molly, Zelda, Melvin, Gizmo och Pluppen. Jag har fått rapporter från nöjda ägare om glada, pigga och busiga valpar som trivs bra i sina nya hem.   Bernerbergets Escarcha - Zelda


I eftermiddag kommer Johanna som har Molly och hämtar upp Grubbel. Han ska vara där på kollo under påsken. Vi tackar och bockar för att han får vara där för vi har det fullproppat i bilen ändå. Och för att göra det hela ännu roligare går Nita in i höglöp vilken dag som helst. Och med i bilen är både Trubbel och Bob....

Ja ja, allting går. Det gäller bara att lasta och möblera bilen på rätt sätt. =)

Av bassetberner - 13 april 2011 08:00

Nu är det mycket hund dagarna i ända!


Pluppen har tagit studenten från valpkursen, vilken jag tyckte han klarade med bravur! Han har varit jätterolig att träna med och igår på kursen när han var lös valde han att stanna och träna i stället för att springa iväg till kurskompisarna.

Target verkar vara hans grej för det fixade han galant. Extra roligt att han kan jobba ut från mig fastän han är så ung. Han tultar iväg ut flera meter!


Trubbel har fått para sin första tik. Det var spännande när de träffades första gången för man vet ju aldrig med en förstagångshane. Men inga problem där inte, han parade direkt utan hjälp. Lika duktig som far sin!

Vem han har parat låter jag vara osagt tills tikägaren själv väljer att gå ut med det på sin hemsida.


Nita har tjall på lurarna så vi fick ta en sväng till veterinären igår. Nu har vi medicin så det borde bli bra inom tio dagar. Det påverkar dock hennes träning då det kliar så mycket så hon inte kan koncentrera sig. Bara att ta nya tag när hon är frisk.


Och förutom egna hundar så har jag ju ett gäng på jobbet också. Några nya stjärnor har precis börjat och det tar ju ett litet tag innan man lär känna dem. Men det är så roligt och utvecklande med nya individer och även nya raser som man inte har haft kontakt med innan. Hund är hund men raserna är olika och det ser man på flera sätt, intensitet, leksätt med mera. Så lärorikt!


Av bassetberner - 6 april 2011 08:43

Lilleman i familjen växer så det knakar, både fysiskt och psykiskt!

Hans menatlitet imponerar mig varje dag, har aldrig varit med om maken till framåt valp. Det bästa är att han bara är modig och tuff, inte någon kamikazepilot som man tror ska dö varje gång han hittar på något.

Pluppen är social till max, springer glatt över metallramper, går i gallertrappor och apporterar metall. Ljudkänslig kan han inte ens stava till, nästa så jag tror att han är döv. Men å andra sidan så lyssnar han jättebra när man ropar på honom så trots allt är han nog inte döv ändå! =)


Igår på valpkursen var han så jäkla söt. Det finns speglar i lokalen vilket han kom på mitt under inkallningsövningen. Husse hade kallat in och Pluppen började springa, men så såg han speglarna, stannade till och kollade på sig själv. Sen såg man att det började jobba i huvudet på honom och så kom han på att just det, jag skulle ju springa till husse, och så satte han fart igen.

Efter kursen fick han leka med en bullmastiff och en ridgeback, vilket såklart var superskoj. Men så hittade han speglarna igen... Och började leka med sig själv! Så Plupp fick smeknamnet "narcissisten".


Ja, vad säger man? Världens bästa Plupp!

Av bassetberner - 4 april 2011 08:21

Veckorna springer i väg. Nu är det sommartid och det känns som om det är ljust hela dagarna även om det blir mörkt på kvällen.

Hundaktiviteterna drar igång på allvar, kurser och utställningar. Just nu är det dock inte roligt att ha ett gäng hundar. Det är skitigt jämt, golven är konstant leriga vilket såklart innebär att även hundarna är konstant leriga. Gräsmattan existerar inte, det är bara en stor leråker... Blä! Jag tycker att det bara borde finnas vinter och sommar. Alltså antingen kallt och snö eller varmt och torrt!!! Basta.


Men lite roligt finns det ju också. Jag var ner till Lotta på Kain Kayenns och tittade på Grubbels valpar med Ruski. Fyra fina små kubiker mötte upp i dörren. Superfina valpar såklart, och jag är inte ett dugg partisk!


    Pluppen blev helt plötsligt stor...

Pluppen var med in och hade jätteskoj med valparna. Och jäklar vad stor han blev bland de små. Hemma är han ju minst...

 

Pluppen lattjar med valparna. Deras ben och leksaker var himla poppis!

Tack Lotta för en trevlig dag och supergod lunch!


Den här veckan börjar jag med lite nytt av alla de slag. Nya grejer på jobbet, nya vanor hemma och framför allt nya matvanor. Det sistnämnda är behövligt då jag inte har någon lust att köpa nya byxor...

Vi får väl se hur det går, motivationen är hög i alla fall!

Ovido - Quiz & Flashcards