bassetberner

Alla inlägg under februari 2012

Av bassetberner - 11 februari 2012 15:53

Ja den har vi ju alla hört men vad menar man egentligen? En hund är ju en hund oavsett storlek.


Själv har jag sagt det om Stinky. Flera gånger. Men vad menar jag då?

Det jag menar är att hon har ett temperament som jag gillar. Social med både människor och hundar, framåt, glad och nyfiken. Pigg och uppmärksam.

Fast så vill jag ju att alla mina hundar ska vara, fast med sina egna rasspecifika variationer.


Däremot är Stinky liten. Framför allt i vår familj som består av två berner, en engelsk springer och en basset hound. Ibland har jag faktiskt lust att filma vår flock och deras samspel.

Trubbel som är unghane och väger ca 50 kg flyger fram som en raket när vi är ute. Han springer rakt fram mot de andra och hoppar över dem om han inte hinner stanna. Men med Stinky tar han det så lugnt, så lugnt. Springer en omväg runt eller stannar med god marginal. Och Stinky i sin tur har lärt sig att stå still när han kommer så att han inte råkar springa på henne när han ska springa runt.

Nita som brukar vara rätt tuff i sin uppfostran av nya flockmedlemmar är hur mjuk som helst med Stinky. Å andra sidan är Stinky en ganska lugn och snäll valp som inte behöver så många tillsägelser.

Trolla är väl den som är klumpigast och mest oförsiktig men hon börjar också lära sig hur man umgås med en liten Griffon.

Stina bryr sig inte så mycket om Stinky och kanske just därför är hon Stinkys största idol!


Alltså, en hund är en hund! =)

 






Ovido - Quiz & Flashcards