bassetberner

Alla inlägg under augusti 2012

Av bassetberner - 31 augusti 2012 10:58

Trolla, som hon heter till vardags, fyller hela 5 år idag!
Mycket har vi hunnit uppleva tillsammans, både roligt och tråkigt. I julas trodde jag att jag skulle förlora henne men med hjälp av duktiga veterinärer kom hon hem igen på självaste julafton.
Många roliga utställningsminnen har vi. BIS-1 på första valputställningen, BIS-junior på club showen där hon även blev andra bästa tik, flera CERT och nåt BIM.

Men bäst av allt är hennes ljuvliga, vänliga temperament som gör henne till den perfekta familjemedlemmen! Lektant till bernervalparna som föds upp hos oss, barnvakt åt inköpta valpar och fungerar alltid ihop med andra vuxna hundar.

Helt enkelt en underbar hund!

Så, stort grattis på din femte födelsedag Rullan!

Av bassetberner - 29 augusti 2012 16:14

Jag skyller det dåliga bloggandet på semester. Vi drog till Mallis där det var 40 grader varmt och hotellet serverade en fantastisk frukost!

Massor av brödsorter, pålägg i alla upptänkliga varianter, en kock som stekte dina ägg som du ville ha dem, frukter av alla de sorter och kaffebröd i mängder! Och små gulliga kannor att ha te i, perfekt för mig som kan dricka tre koppar till frukost.

Sol, bad, mat och nåt gott i glaset kan man sammanfatta veckan med. Hemma hade hundarna de bästa hundvakterna och dagis den bästa personalen så jag kunde verkligen koppla av!


På väg till gaten för hemresa sprang vi på en annan berneruppfödare som precis landat. Så skoj när man träffar folk på helt oväntade ställen.

Av bassetberner - 13 augusti 2012 08:33

Ja då var debuten i officiella sammanhang gjord. Det var så nära stor succé men vi föll på mållinjen...

Det var ju bara 3 bruxellois anmälda till Askersund och väl där kunde jag konstatera att Inky-Pink var ensam tik.

Först in var en fin tikvalp som såklart blev BIR-valp, sen en hane som fick very good och då blev det ju helt plötsligt väldigt spännande!

In i ringen och Stinkarn kutade på som om hon ägde ringen. Svansen i topp och vi fick ta ett varv. Sen var det dags för bordet som inte är hennes favorit. Men det gick över förväntan. Domaren kollade tänder, klämde och kände. Sen fick Stinkarn stå kvar på bordet och det gjorde hon med den äran. Absolut stilla och bra hållning. Jag hörde kritiken dikteras och det var bara finfina ord.

Sen ville domaren se oss i rörelse igen. Men se det ville inte den lilla griffonen. Då hade hon surat ur för hon hade varit tvungen att stå på bordet. Så hon vägrade vara glad och hålla upp svansen. Vi fick flera försök men icke sa nicke. Jag vill inte sa hon. Så very good pga av svansfadäsen! Skit också.

Kritiken blev:

9 months very feminine Excellent type and size. Correct head and expression. Excellent ears. Very good neck, topline and tailset. Excellent angulation and body for the age. Excellent coat quality and colour. Moving very well, unfortunately with the tail down.


Men jag har full förståelse för det. Hon ska ha svansen rakt upp och har man då inte det så ska man inte få excellent och CK. Helt rätt av domaren att slå ner på det. Men jäklars vilken kritik. Det här kan nog bli roligt i framtiden, bara att träna vidare.


 

Eftersom jag åkte själv har jag inga bilder för utom denna kassa från mobilen, men bättre den än ingen... =)

Av bassetberner - 10 augusti 2012 08:47

...håller man ju inte alltid med om. Oftast är det ju så att meningarna går isär angående hundens eventuella brister.

Satt precis och läste kritikerna från Norrköping där min egen hane enligt domaren har ett maskulint välformat huvud. Jag håller inte riktigt med men det är ju kul att hon tyckte det.

Jag har många gånger fått höra att jag är för kritisk mot mina egna hundar. Men hellre är jag så än att jag går runt och tror att mina hundar är helt utan fel och brister. Det finns det tillräckligt många andra som gör.

Ganska fin och fantastisk trevlig är han i alla fall, den gode Trubbel. Här förevigad av Madde Lundh.

Av bassetberner - 9 augusti 2012 09:32

Jag tycker inte så mycket om pälsvård. Bada och föna går an, men borsta, kamma och klippa är inte riktigt min grej. Resultatet gillar jag ju såklart men vägen dit är lång...
Det tog lång tid för mig att lära mig använda saxen för att få fason på bernerpälsarna men nu tycker jag att jag får godkänt på det.
Pälsvården på en Berner är vad jag max orkar med. Skulle aldrig nånsin köpa t ex en amerikansk cocker eller pudel.

Men så köptes det ju en Griffon. Och naturligtvis en strävhårig som ska trimmas. Och det är inte enkelt!
Tänkte att jag skulle ge det ett försök nu inför utställningen men efter två timmar på trimbordet var både Inky-Pink och jag lika trötta. Och inte fan hade det lossnat speciellt mycket päls.
Så jag gav helt enkelt upp! Bättre att ringa experten och vips hade vi en tid på Stockholms Trim och Hundvård. Svante verkar ha magiska fingrar som lossar pälsen utan minsta ansträngning. Och efter dryga timmen var prinsessan underbart fin inför söndagen.

Så. Trimmare är ett jobb för andra, absolut inte för mig! Men såklart lär jag prova själv igen. Om 10 år kanske jag får godkänt på det också.

På bilden står hon som en kratta och är inte riktigt klar.

Av bassetberner - 6 augusti 2012 09:47

Då var den semestern slut. Fort gick det men det kommer ju en ny nästa år!

Var på jobbet vid 06:00 i morse för att vara säker på att hinna i ordning. Första hunden kom vid 07:00 och totalt fick vi ihop 14 stycken. Många har semester fortfarande tydligen. Lyxlirare....

Semestern har varit bra och lugn. Inte en enda utställning, bara lugn och för första gången på många många år. Faktiskt lite skönt!

Ovido - Quiz & Flashcards